APA
ITU PENDIDIKAN KHAS?
Pendidikan Khas
merujuk kepada pendidikan bagi kanak-kanak luar biasa, iaitu kanak yang dari
segi intelek , fizikal ,sosiol atau emosi tidak mencapai penyuburan biasa,
hinggakan mereka tidak mendapat
faedah sepenuhnya daripada kurikulum kebangsaan.
Pendidikan Khas ialah subsistem dalam sistem pendidikan
yang bertanggungjawab mengadakan peruntukan kemudahan dan keistimewaan
bagi membantu kanak-kanak dan belia yang bersifat luar biasa itu.
Kategori individu kurang upaya yang perlu mengikuti program dan
perkhidmatan pendidikan khas adalah terdiri daripada mereka yang mengalami
kecacatan mental (mental retardation), bermasalah pembelajaran (learning
disabilities), gangguan emosi dan
tingkahlaku
(emotional and behavioral
disorder), gangguan komunikasi pertuturan dan bahasa (communication –
speech and language disorder), hilang pendengaran (hearing loss),hilang
penglihatan atau darjah penglihatan yang rendah (blindness or low vision) dan
kecacatan fizikal (physical impairments).
Oleh itu terdapat keperluan untuk membina kurikulum yang
dapat menyediakan pendekatan proses pengajaran dan pembelajaran yang
lebih fleksibel , menarik, berfokus dan bersesuaian dengan keupayaan
serta kebolehan murid PPKIBP. Perancangan dan penggubalan kurikulum
PPKIBP mengambil kira kepelbagaian keupayaan individu selaras dengan Akta
Pendidikan 1996,Peraturan- peraturan Pendidikan (Pendidikan Khas) 1997 Bahagian
II 3(2).
“guru-guru boleh
mengubah suai kaedah atau teknik pengajaran atau pembelajaran,masa
bagi
aktiviti dan susulan aktiviti,matapelajaran dan bahan bantu mengajar bagi
mencapai
tujuan dan
matlamat pendidikan khas”.
FALSAFAH PENDIDIKAN KHAS
Pendidikan
Khas di Malaysia adalah
satu usaha
yang berterusan untuk
melahirkan
insan yang berkemahiran,
berhaluan,
berupaya, beriman,
berdikari,
mampu merancang dan
mengurus
kehidupan serta menyedari
potensi diri
sendiri sebagai seorang
individu
dan ahli masyarakat yang
seimbang
dan produktif selaras
dengan
Falsafah Pendidikan
Kebangsaan
SEJARAH PPKIBP SK. TAMAN INTAN
Program
Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran SK Taman Intan telah dibuka dengan
rasminya pada bulan Mei 2008. Pada awalnya pembukaan kelas ini mengambil
murid-murid pendidikan khas seramai lima orang dari sekolah yang berdekatan
iaitu dari SK. bakar arang dan hanya mempunyai seorang sahaja guru pada masa
ini iaitu En. Solihin bin Ibrahim. Ini kerana murid-murid tersebut tinggal
berdekatan dengan Sekolah ini dan secara tidak langsung ianya memudahkan murid
dan ibu bapa datang ke sekolah. Sehingga kini iaitu bermula januari
hingga Disember 2009 jumlah murid yang belajar didalam kelas ini berjumlah
seramai dua puluh orang (20 orang) dan enam orang (6 orang) guru termasuk
penyelaras dibantu oleh dua orang (2 orang) PPM atau Pembantu Pengurusan Murid.
Murid-murid di kelas ini terdiri daripada kanak-kanak yang menghadapai masalah
seperti Down Sindrom, Autisma, Ekolalia, Dyslexia, Slow Learner, Hyper Active
dan semua yang merangkumi kerencatan mental.
Pada
peringkat awal pembukaan kelas ini tidak mempunyai peralatan dan perkakasan
yang mencukupi dari pihak yang berkenaan dan sehinggalah awal tahun 2009 kelas
ini bantuan dan peruntukan dari pihak dari JPN Kedah untuk menaik taraf bagi
memberi keselesaan kepada murid-murid dan para guru di kelas ini semasa sesi P&P.
Tahap
keupayaan murid yang masih lagi berada di tahap yang memerlukan bimbingan serta
perhatian dalam pengurusan diri dengan pererakan psikomotor iaitu seperti
kemahiran, ditambah dengan umur mereka yang masih muda bagi tahap murid
istimewa ini, maka mereka diletakkan ke kelas 1 yang mengikut jadual dan
kemahiran yang lebih menitik beratkan kepada pelajaran perubahan tingkah laku,
pengurusan diri serta kemahiran manipulatif, selain pelajaran teras yang
tahapnya terlalu rendah mengikut keupayaan mereka.
Pada
tahun 2010, jumlah murid-murid PPKIBP SKTI ialah seramai 30 orang serta
mempunyai empat kelas utama dan kemudahan-kemudahan yang asasnya dilengkapi
hampir 50%., ini menunjukan terdapat peningkatan dalam kelas PPKIBP SK. Taman
Intan
OBJEKTIF
PPKIBP SK TAMAN INTAN
Setiap kanak-kanak seboleh-bolehnya perlu diberi peluang bimbingan yang
semaksima mungkin untuk membolehkan mereka;
1) Menguasai kemahiran komunikasi,
2) Menguasai kemahiran bergaul,
3) Mengetahui dan memperkembangkan perasaan ingin
tahu mengenai diri dan alam sekeliling,
4)
Menjaga kesihatan dan keselamatan diri,
5)
Menguruskan hal-hal kehidupan seharian,
6)
Mempunyai keyakinan diri dan konsep kendiri yang
positif
7)
Melibatkan diri dalam kegiatan rekreasi,
8)
Memahami keperluan perkembangan jasmani serta
menguasai perkembangan kemahiran motor kasar dan
halus
9)
Mengembangkan potensi,bakat,daya kreatif dan intelek,
10) Menghayati
dan mengamalkan nilai-nilai murni.
VISI
PPKIBP
SK
TAMAN INTAN
Sekolah Unggul Penjana Generasi Terbilang
MISI
PPKIBP
SK
TAMAN INTAN
Mendidik serta membimbing pelajar supaya menjadi
individu yang berupaya
mengurus diri,mengembangkan potensi diri,berdikari dan pendidikan
yang berpusatkan perkembangan rohani, jasmani,emosi dan intelektual.
MOTTO
PPKIBP
Insan Istimewa
Tanggungjawab Bersama
5 “S”
amalan
kami…
SENYUM
SENTUH
SAYANG
SABAR
SIMPATI
BIDANG
PEMBELAJARAN PENDIDIKAN KHAS
PROGRAM
INTEGRASI BERMASALAH PEMBELAJARAN
A)BIDANG
PENGURUSAN KEHIDUPAN
· Komponen
Pengurusan Diri
· Komponen
Kemahiran Manipulatif
· Komponen
Pengurusan Tingkahlaku
· Komponen
Kemahiran Hidup
B)BIDANG AKADEMIK BERFUNGSI
· Komponen
Bahasa Malaysia
· Kompenon
Matematik
· Komponen
Bahasa Inggeris
· Kompenon
TMK
C) BIDANG KEROHANIAN DAN NILAI-NILAI MURNI
· Komponen
PendidikanAgama Islam
· Komponen
Pendidikan Moral
D)BIDANG
SOSIAL,RIADAH DAN KREATIVITI
· Komponen
Pendidikan Jasmani
· Komponen
Pendidikan Seni
· Komponen
Pendidikan Muzik, Gerakan dan Drama
· Komponen
Pendidikan Sosial Dan Alam Sekitar
Tiada ulasan:
Catat Ulasan